Foto: Shutterstock

3 av 10 pollenallergikere bør få tilrettelegging på jobb

Mange pollenallergikere opplever at de settes ut av spill på arbeidsplassen i pollensesongen da de plages av rennende nese, kløe i øynene og nedstemthet, men de færreste blir hørt. I en fersk undersøkelse utført av YouGov på vegne av Farmasiet melder 400.000 nordmenn om sykefravær i pollensesongen.

Stig Henning Pedersen. Foto: Ilja Hendel

Ifølge Sintef koster én sykedag norske arbeidsgivere nesten tre tusen kroner i snitt. Det betyr at sykedager, som følge av allergi, kostet norske virksomheter flere milliarder kroner i året.

– Det er bekymringsverdig at så mange pollenallergikere ser seg nødt til å ta ut en sykemelding i pollensesongen. Vi ser at hele 28 prosent har behov for tilrettelegging og fleksibel jobbing, som nok kan redusere fraværet i stor grad, sier Stig Henning Pedersen, driftsdirektør og farmasøyt i Farmasiet.

5 av 10 pollenallergikere forteller imidlertid at de ikke opplever særlig imøtekommelse fra arbeidsgiver i pollensesongen.

– Enkle former for tilrettelegging kan være økt renhold i lokalene, lukkede vinduer og mulighet for hjemmekontor dersom det er mulig, sier Pedersen.

Allergikerne føler seg undervurdert og misforstått

I tillegg til fravær av tilretteleggelse, oppgir 49 prosent av allergikerne at kollegaer, som ikke har pollenallergi, ofte undervurderer eller ikke forstår hvor ille plagene kan være.

–  Pollenallergi kan være brutalt, ikke bare i form av rennende nese, øyne eller hoste. Mange opplever også skjulte symptomer, som for eksempel eksem, utslett, tretthet, hodepine, pustebesvær og konsentrasjonsvansker, sier Pedersen.

Han tror manglende forståelse kan være årsaken til at flere velger sykemelding, fremfor å be om tilrettelegging, og oppfordrer alle allergikere til å ha en åpen dialog om plagene på arbeidsplassen.

– Så langt det er mulig, skal kollegaer og arbeidsgiver tilrettelegge slik at du kan utføre ditt daglige arbeid, påpeker han.

Start tidlig med behandlingen

Ifølge Pedersen er problemet at mange starter for sent med behandlingen. Dette gjør at symptomene ofte blir mer plagsomme enn nødvendig.

–  Det kan være vanskelig å vite når man bør starte medisineringen når det fortsatt er snø på bakken, men en god huskeregel er at sesongen som regel starter i februar. Or- og hasselpollen er først ut og spredningen starter gjerne i Vest-Norge, sier Pedersen.

Han påpeker også at det er viktig å ta allergimedisinene regelmessig hver dag, også på dager med lite eller ingen symptomer.

– Allergimedisinen virker forebyggende. For eksempel virker antihistamin best om du tar medisinen noen dager før du merker symptomer – samme gjelder nesedråper og øyedråper, sier farmasøyten og avslutter:

– Jeg håper nordmenn er godt forberedt på årets pollensesong, og at arbeidsgivere og kollegaer ønsker å være løsningsorienterte for de som sliter mest. Det vil gagne både organisasjonen og arbeidsmiljøet.

Våre siste saker her:

Syrin, lupin og rynkerose kan bli en dyr regning for Norge
Mens syrinene nå er i full blomst i norske hager, advarer forsker om at noen...
Når noen barn er verdt mer enn andre
«Jeg har ingenting imot skeive, men …» “Jeg bryr meg ikke om Pride så...
Har sjefen siste ord om ferien? Her er reglene
Mange er godt i gang med planleggingen av årets sommerferie. Men hvem har egentlig...
Bil
1001 hestekrefter og over 350 km/t: Dette er nye Audi Nuvolari
Audi tar et stort steg inn i superbilsegmentet med den nye Nuvolari – en høyytelses...

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Finn ut mer om hvordan kommentardataene dine behandles.